/ We know how

W jaki sposób automatyzacja wspomaga przedsiębiorstwa detaliczne

Podczas gdy zakupy stacjonarne od pewnego czasu tracą na popularności, okres przedświąteczny w roku 2020 okazał się przełomowy i w dramatyczny sposób uwidocznił zwiększoną popularność branży e-commerce w związku z trwającą pandemią COVID-19.   

Według raportu platformy B2B o nazwie PYMNTS, dotyczącego przebiegu Black Friday w 2020 roku, w porównaniu do poprzednich lat więcej konsumentów zrobiło zakupy online. Podczas gdy koronawirus stanowi powód takiej zmiany, detaliści mogą oczekiwać, że zwyżka w branży e-commerce utrzyma się również po Nowym Roku i dłużej; według raportu 47% ankietowanych klientów wybrało zakupy online ze strachu przed zarażeniem wirusem COVID-19, natomiast aż 68% usprawiedliwiło swoją decyzję tym, że zakupy online są szybsze i łatwiejsze.  

Tak jak w przypadku zakupów stacjonarnych, konsumenci mają tak samo wysokie wymagania do zakupów online. Aby sprostać ich rosnącym wymaganiom, a jednocześnie stworzyć odpowiednią infrastrukturę do osiągnięcia długoterminowego sukcesu, detaliści coraz częściej decydują się na automatyzację swoich przedsiębiorstw. Przedświąteczna gorączka w końcu ustąpi, a detaliści którzy zdobędą umiejętności stanowiące o konkurencyjności, które dziś może zapewnić automatyzacja procesów.

Automatyzacja, dzięki możliwości ułatwiania uciążliwych procesów w branży detalicznej, takich jak wprowadzanie zamówień przychodzących i zarządzanie danymi klientów, umożliwia działom sprzedaży i obsługi klienta skupienie na strategicznych czynnościach, które zwiększą szybkość reakcji i wzmacniają relacje z klientem. 

Oto, w jaki sposób automatyzacja może zwiększyć i utrwalić sukces detalistów pomimo szalonego tempa zmian na rynku.

 

Zwiększ pozytywne wrażenia pracowników i klientów  

Z uwagi na zwiększającą się walkę o uwagę klienta spowodowaną napięciem finansowym w pandemii COVID-19, detaliści muszą wyróżniać się spośród innych, oferując jak najlepsze customer experienceNiestety nie jest to łatwe— zwłaszcza, jeśli pracownicy tej branży obarczeni są manualnymi i uciążliwymi zadaniami. Ręczne wykonywanie poleceń oraz wypełnianie dokumentacji zajmuje godziny, co w rezultacie wycieńcza pracowników, i zwiększa ryzyko popełnienia błędów. Wpływa to negatywnie na wrażenie klientów. 

Aby odciążyć pracowników, detaliści mogą wykorzystać roboty odpowiadające na zapytania klientów, w tym sporządzanie faktur, czy przetwarzanie zwrotów. Dzięki umiejętności rejestrowania informacji od klientów i przypisywania ich do konkretnych lokalizacji, roboty mogą przetwarzać formularze ze zwiększoną szybkością i dokładnością. W rezultacie, umożliwiają pracownikom skupienie na ambitnych zadaniach. Dzięki przejęciu powtarzalnych, nudnych obowiązków przez roboty menedżer zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego swoich pracowników. 

Roboty mogą również służyć jako punkt pierwszego kontaktu z detalistą. Mniejsza liczba otwartych sklepów wskutek pandemii powoduje, że odpowiedzialność za obsługę klienta spoczywa na pracownikach call center. Duża ilość konsumentów chcących zadać pytanie lub zwrócić produkt po okresie świątecznym powoduje, że detaliści muszą zmierzyć się z długą kolejką klientów oczekujących na odpowiedź.    

Zamiast tego, mogliby wprowadzić automatyczne narzędzia do obsługi klienta, tzw. chatbotyktóre odpowiadają na powtarzalne i przewidywalne zapytania.  Po wstępnym rozpoznaniu, chatbot w razie konieczności może przekierować zapytania do osoby będącej specjalistą w  danej dziedzinie 

 

 

Dopasuj się do zmian w branży  

Pandemia spowodowała, że potrzeby przedsiębiorstw zmieniają się w mgnieniu oka oraz pokazała, że typowe modele biznesowe nie są przystosowane do dzisiejszych warunków. Chociaż dopasowanie do zmian w branży może wydawać się pracochłonne, to detaliści podejmują się zmianyDzięki wbudowanym funkcjom sztucznej inteligencji, platformy do automatyzacji procesów mogą być nieustannie rozwijane, aby podołać zmiennym potrzebom firmy— przy minimalnym wysiłku ze strony ich operatorów.  

Poprzez eksplorację procesów roboty mogą analizować przepływ pracy zespołu i monitorować zastój wymagający uwagico również może zostać zautomatyzowane (dotyczy to np. procesów, które są wysoce powtarzalne i czasochłonne, powodują opóźnienia). 

Boty te mogą również monitorować aktywność przedsiębiorstw detalicznych online, wskazując obszary w których z punktu widzenia klienta można coś poprawićNa przykład oprogramowanie służące do automatyzacji może być skonfigurowane tak, aby rozpoznawało emaile z reklamacjami konsumentów dotyczącymi jakości produktów, i powiadamiało o tym odpowiednich pracowników. Proces ten jest wydajniejszy w porównaniu do czynności polegającej na czytaniu każdego emaila otrzymanego od klienta, ponieważ umożliwia rozpoznanie i poprawienie słabych punktów w operacjach biznesowych.  

W czasach, gdy zakupy internetowe stają się coraz bardziej popularne, detaliści muszą wdrożyć najnowocześniejsze technologie, aby wyprzedzić konkurencję. Wkraczając w Nowy Rok, marki mają okazję do zainwestowania w nowe technologie — takie jak automatyzacja — które nie tylko pomagają przetrwać sezonowe nagromadzenie zadań, ale potrafią również zagwarantować umiejętność dostosowania się do okresowych zmian. W rezultacie – przygotować firmy na trwałe osiąganie sukcesów.