/ We know how

Pipeline projektów RPA — co warto zaplanować?

Wdrożenie RPA to skomplikowany proces, dlatego wiele firm zmaga się z wszelkiego rodzaju trudnościami z tym związanymi i popełnia szereg błędów, które mogą być bardzo kosztowne w skutkach. Wielu z nich brakuje odpowiednich narzędzi i systemów, a przede wszystkim procesów, które wspierałyby ich praktyki automatyzacji. W tym artykule podpowiemy, jak stworzyć solidne pipeline projektów RPA, który pozwoli Twojej firmie osiągnąć sukces w tym zakresie.

 

 

Pipeline w przypadku projektów RPA

 

Wielu przedsiębiorcom pipeline kojarzy się głównie z terminem ​​oznaczającym koncepcję pomagającą zidentyfikować początek i koniec procesu sprzedaży.

 

W przypadku projektów RPA, jest to proces obrazujący przepływ pracy podczas wdrożenia RPA w firmie. Najbardziej popularne jest tu podejście CI/CD (Continuous Integration, Continuous Delivery).

 

CI to metoda stosowana przez zespoły IT w celu usprawnienia zmian w kodzie, ułatwiająca przepływ pracy. Jej główną zaletą jest to, że pomaga wykryć podstawowe problemy na wczesnym etapie cyklu rozwoju oprogramowania, co sprawia, że ich naprawa jest mniej kosztowna. CD natomiast to proces składający się z różnych etapów technicznych, w którym oprogramowanie jest budowane, testowane i wdrażane w jednym lub wielu środowiskach testowych i produkcyjnych. Łącznie, podejście CI/CD umożliwia dostarczanie oprogramowania w sposób bardziej efektywny.

 

Dzięki CI/CD, nasze oprogramowanie RPA może być płynnie rozbudowywane, integrowane i wdrażane. Co więcej, czas poświęcany na naprawę błędów również ulega znacznemu skróceniu. Podejście CI/CD wypełnia lukę między rozwojem technologii RPA a działaniami operacyjnymi, jednocześnie automatyzując proces dostarczania nowych robotów. Dzieje się tak dzięki automatyzacji faz budowania, testowania i ciągłego wdrażania.

 

 

Jakie są zalety podejścia CI/CD w RPA?

 

Do głównych zalet CI/CDA należą:

  • Oszczędność czasu — wynikająca z automatyzacji elementów takich jak testowanie czy wdrożenia
  • Szybsza realizacja — pozwalająca na sprawniejsze wejście na rynek
  • Większa liczba usprawnień — dzięki możliwości zaangażowania użytkowników końcowych, można znacznie zwiększyć użyteczność systemu RPA. Co więcej, nowe wymagania mogą być wdrażane na bieżąco
  • Możliwość natychmiastowego wykrywania błędów — umożliwiająca szybsze rozwiązywanie problemów i wdrożenie bota bez zbędnych komplikacji
  • Kontrola nad wdrożeniami — podejście CI/CD w pipeline projektów RPA umożliwia wdrożenie mechanizmów kontrolnych, takich jak review kodu
  • Regulane aktualizacje — dzięki podejściu CI/CD wydawanie kolejnych wersji oprogramowania jest łatwiejsze i mniej czasochłonne
  • Możliwość monitorowania postępów procesu — użytkownicy mogą w czasie rzeczywistym monitorować przebieg pracy, co eliminuje opóźnienia w przekazywaniu informacji zwrotnych
  • Bardziej efektywne wdrożenia — kod można przeglądać i edytować na żądanie, dzięki czemu cały proces wdrożenia obarczony jest stosunkowo niewielkim ryzykiem

 

 

Czy są jakieś wady podejścia CI/CD w RPA?

 

Nie ma rozwiązań idealnych i każdy przypadek należy rozważać indywidualnie, analizując możliwości i potrzeby każdej firmy. W przypadku CI/CD w pipeline projektów RPA, podejście to z pewnością dobrze sprawdzi się w organizacjach, w których pracują wyszkoleni inżynierowie oprogramowania, doskonale rozumiejący cykl życia oprogramowania.

 

Jeśli mielibyśmy wskazać wadę CI/CD, byłby stosunkowo wysoki próg wejścia, ponieważ bez wiedzy z zakresu IT, użytkownikom może być trudno posługiwać się takim oprogramowaniem.

 

 

Przykłady pipeline w projekcie RPA

 

W procesach IT pipeline może wyglądać następująco:

  1. Kontrola kodu źródłowego
  2. Ciągła integracja
  3. Wdrażanie kodu
  4. Wdrożenie na produkcję

 

W przypadku RPA, pipeline może składać się przykładowo z następujących kroków:

 

  1. Kompleksowa analiza
  2. Przegląd i zebranie wymagań
  3. Przeprowadzenie warsztatów design thinking
  4. Spotkanie z managerami i team leaderami na temat możliości, jakie daje RPA
  5. Zaangażowanie zespołu IT
  6. Włączenie kadry kierowniczej do strategicznego planowania automatyzacji
  7. Identyfikacja procesów nadających się do automatyzacji
  8. Określenie obszarów wymagających poprawy (np. skargi od klientów, problemy z bezpieczeństwem) w organizacji w celu poprawy i uspójnienia procesów dzięki automatyzacji
  9. Obliczanie potencjalnego zwrotu z inwestycji dla różnych wdrożeń
  10. Priorytetyzacja inicjatyw
  11. Edukacja zespołu, zeznajomienie z technologią i omówienie korzyści oraz możliwości, jakie może przynieść wdrożenie RPA
  12. Przeprowadzenie badania (np. ankiety) wśród pracowników na temat ich podejścia oraz ewentualnych obaw związanych z nadchodząca zmianą
  13. Omówienie ewentualnych wyzwań związanych z wdrożeniem RPA
  14. Wybór najlepszego rozwiązania RPA, dopasowanego do potrzeb organizacji
  15. Przygotowanie strategii komunikacji wewnętrznej związane z wdrożeniem RPA
  16. Zbieranie feedbacku, monitorowanie efektów i regularne ulepszanie systemu
  17. Uwzględnienie RPA w celach rocznych i kwartalnych poszczególnych działów w firmie

​​

 

Wprowadź nowoczesne rozwiązania RPA w swojej firmie

 

Biorąc pod uwagę, że boty RPA są wykorzystywane w sektorach takich jak edukacja, księgowość, prawo, HR czy obsługa klienta, konieczne jest, aby ich wdrażanie odbywało się z minimalną liczbą błędów. Aby temu sprostać, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego partnera technologicznego, który pomoże Ci przeprowadzić efektywny proces cyfrowej transformacji. Współpraca z firmą taką jak MindBox przyczyni się do sukcesu Twojego biznesu i pozwoli zredukować wiele poważnych błędów, takich jak chociażby luki integracyjne w systemach IT.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami.