/ We know how

Narzędzia do analizy danych biznesowych – lista najpopularniejszych

W ostatnich latach stwierdzenie „knowledge is power” zdecydowanie nabrało nowego znaczenia. Zaawansowane  narzędzia do e-biznesu obejmują więc już nie tylko zarządzanie dokumentami, ale i analizę danych. Dziś przyglądamy się tym ostatnim, podpowiadając jak odnaleźć się we współczesnym „data-driven world”. 

 

 

Dlaczego warto analizować dane biznesowe w firmie?

 

Analiza danych biznesowych pozwala poznawać przyczyny tego, co dzieje się w procesach i przepływach pracy, dzięki czemu możliwe jest ich usprawnienie. Firmy, które korzystają z dobrodziejstw Data Analytics zyskują zatem większy wgląd, mogą wyciągać bardziej trafne wnioski i formułować lepsze cele.

 

Przede wszystkim jednak są w stanie podejmować decyzje w oparciu o trendy rynkowe oraz konsumenckie (np. dotyczące automatyzacji i cyfrowych biznesów), a także przewidywać zachowania swoich klientów. W połączeniu z RPA, narzędzia do e-biznesu pozwalają również usprawnić customer service oraz pomagają w ulepszaniu produktów i usług. To wpływa zaś na zwiększenie efektywności i rentowności.

 

 

Jak rozpoznać dobre narzędzie do analizy danych biznesowych?

 

Wszystkie dobre narzędzia do biznesu cechuje przede wszystkim to, że są one z nim kompatybilne. Aby wyłonić najbardziej odpowiednie z nich, firma powinna znać swoje potrzeby i cele, które pozwolą określić wymagania względem niego. Kiedy w grę wchodzi analiza biznesowa, jednym z kluczowych kryteriów wyboru będzie również jakość i rodzaj danych źródłowych (np. master data). Warto wiedzieć też, że narzędzia, które korzystają z tzw. warehouses znacznie ułatwiają tworzenie raportów zbiorczych.

 

Inne cechy, na które należy zwrócić uwagę wybierając narzędzia do analizy danych biznesowych to m.in.:

 

  • solidne wsparcie klienta,
  • prostota w zakresie konfiguracji i zarządzania,
  • skalowalność,
  • łatwość w użyciu zarówno przez użytkowników końcowych, jak i twórców raportów (specjalistów Data Science),
  • zdolność do integracji z istniejącym stosem technologicznym.

 

 

Analiza danych biznesowych – lista najpopularniejszych narzędzi i przykłady ich użycia

 

Oto kilka popularnych narzędzi Business Intelligence, które pozwolą okiełznać duże wolumeny danych z zastosowaniem skutecznej wizualizacji:

 

  • QlikView to szybkie narzędzie, m.in. do analizy trendów, które może z powodzeniem zastąpić data warehouse. Pracuje z każdym źródłem danych oraz słynie z szerokich możliwości kastomizacji, dzięki którym tworzone raporty nie tylko są niezwykle dokładne, ale i mogą zostać dopasowane do wizualnych preferencji użytkownika.
  • Qlik Sense również nie wymaga wiedzy technicznej czy angażowania działu IT, a przy tym jest na tyle rozbudowanym rozwiązaniem, że może służyć jako podstawowe narzędzie do analizy danych w firmie. Oprócz nowoczesnego designu i funkcji drag & drop, na uwagę zasługuje jego szybkość reakcji w odpowiedzi na wybierane przez użytkownika filtry.
  • Microsoft Business Intelligence (MS BI) to kolejna platforma typu self-service, którą można rozszerzyć o dodatkowe systemy, w tym SharePoint. Świetnie integruje się z pakietem Office oraz posiada możliwość przeprowadzania analiz predykcyjnych (również w oparciu o Big Data) zgodnie z ustalonym harmonogramem. Dodatkowym atutem jest mobilny dostęp z każdego urządzenia.
  • Microsoft Power BI od lat przoduje w zestawieniu Gartnera dzięki łatwości obsługi, dostępności raportów, wysokim standardom bezpieczeństwa oraz możliwościom związanym ze sztuczną inteligencją. Pozwala m.in. tworzyć wielowymiarowe modele danych i przeprowadzać analizy w czasie rzeczywistym, które znajdują odzwierciedlenie w interaktywnej prezentacji wyników. Oprócz nowoczesnego wyglądu narzędzie posiada również szerokie możliwości integracyjne (w tym z platformą chmurową Microsoft Azure).
  • Tableau to zaś prosty i intuicyjny w obsłudze system, który umożliwia sortowanie i drążenie danych oraz filtrowanie wyników. Korzysta przy tym z przetwarzania języka naturalnego oraz mechanizmów AI. Umożliwia m.in. tworzenie wizualizacji i dashboardów menadżerskich.