/ We know how

Jak obliczyć ROI z RPA? Zwrot z inwestycji po wdrożeniu Robotyzacji Procesów Biznesowych

RPA w IT (i nie tylko), Sztuczna Inteligencja, ROI – to już nie tylko tzw. „buzzwords”, ale terminy, które są na ustach wszystkich tych, którym nie jest obce pojęcie cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa. Dziś odszyfrowujemy ostatni ze skrótów z listy i podpowiadamy, jak obliczyć, czy firma skorzysta na robotyzacji.  

 

 

Czym jest ROI w RPA? 

 

ROI z RPA, czyli Return on Investment for Robotic Process Automation, to sposób na ilościowe określenie oczekiwanych i rzeczywistych zwrotów z inwestycji w robotyzację, który może pomóc firmom w podejmowaniu lepszych decyzji, optymalizacji ich rozwiązań i wyciąganiu wniosków z niepowodzeń.

 

Opracowanie tego typu wskaźników ma kluczowe znaczenie dla stworzenia skutecznego planu wdrożenia, zbudowania systemu wsparcia oraz walidacji powziętych założeń. Firmy muszą jednak wiedzieć, jakie dane należy zbierać, które benchmarki są cenne oraz jak najlepiej wykorzystać zgromadzone informacje, aby udowodnić wartość RPA.

 

 

Jak mierzyć ROI we wdrożeniach RPA? Kalkulator ROI RPA – co warto w nim zawrzeć? 

 

Oto trzy kluczowe obszary, w których firma może zmierzyć tzw. RPA ROI:

 

  • Finanse

Kluczowymi wskaźnikami określającymi Twój finansowy zwrot z inwestycji będą koszty wdrożenia i koszty cykliczne związane zarówno z samym narzędziem, jak i robocizną. Znalezienie rozwiązania, które pozwoli na natychmiastową automatyzację i szkoleń umożliwiających jego ciągły rozwój, a także pełnoetatowych zasobów RPA w miejsce usług doradczych może przełożyć się na szybsze korzyści. Warto w tym miejscu wspomnieć także o oszczędnościach, które umożliwia robotyzacja w działach finansowych.

 

Aby uniknąć „utknięcia” z niekorzystnym biznesowo narzędziem, organizacje mogą także zdecydować się na przeprowadzenie weryfikacji całej koncepcji przed jej finalizacją. Pomaga im to znaleźć dostawcę, który spełni ich precyzyjne wymagania i może wykazać, że rozwiązanie przyniesie znaczące korzyści. Pamiętaj również o analizie cen i modeli współpracy oferowanych przez każdego z nich. Opcje te mogą obejmować subskrypcje oprogramowania, opłaty za pojedyncze boty lub zakup całego wdrożenia.

 

  • Wydajność

Głównym powodem, dla którego większość firm decyduje się na RPA jest poprawa wydajności w całej organizacji, a więc i obszarze procesów (gdzie kluczowa jest ich trafna selekcja). Zespół wdrożeniowy powinien więc opracować kalkulację, dzięki której będzie można porównać produktywność ludzi i robotów oraz wykazać, że rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić kosztowne godziny pracy.

 

Korzyści z RPA w zakresie wydajności nie mają na celu deprecjonowania wkładu pracowników ani udowadniania, że ​​są oni mniej skuteczni. Chodzi raczej o to, aby pokazać, że praca ludzka może koncentrować się na zadaniach o wyższej wartości, które wymagają bardziej zaawansowanych zdolności poznawczych, a nie tylko przyspieszonego wykonywania powtarzalnych czynności. Jest to jedna z największych zalet RPA, która pozwala firmom efektywniej zarządzać siłą roboczą i znaleźć przestrzeń na innowacje.

 

  • Obsługa klienta

Innym ważnym obszarem, który może zwiększyć zwrot z inwestycji w RPA, jest tzw. customer experience. Choć w jego przypadku pewnie nie zaobserwujesz natychmiastowej redukcji kosztów, pamiętaj że szybkie i dokładne przetwarzanie danych oznacza wyższą jakość i mniejsze ryzyko błędów, co na dłuższą metę będzie przekładać się  na poprawę obsługi klienta. Z czasem może to również pozytywnie wpłynąć na wartość marki i spowodować wzrost sprzedaży. Ustalenie poziomu satysfakcji klienta przed wdrożeniem może pomóc firmom zmierzyć te wzajemne zależności.

 

Narzędziem, które z pewnością będzie pomocne przy powyższych szacunkach jest tzw. kalkulator RPA ROI, dostępny online w wielu wariantach. Przed jego użyciem warto ustalić podstawowe oczekiwania odnośnie zwrotu z inwestycji. Niektóre firmy konsultingowe proponują, aby określić je na poziomie 5:1, co oznacza, że za każdą złotówkę przeznaczoną na wdrożenie otrzymasz z powrotem pięć złotych. Cel ten może wydawać się ambitny, ale w rzeczywistości inwestycja powinna zwrócić się właśnie na podobnym poziomie, aby miała w ogóle sens.

 

Należy również wybrać kilka procesów pasujących do kryteriów RPA, a następnie zebrać dane wyjściowe, które ich dotyczą oraz umieścić je w kalkulatorze. Po uruchomieniu narzędzia i wstępnej analizie otrzymasz najczęściej informacje ogólne na temat całej inwestycji po wybranym okresie oraz podsumowanie procentowe.

 

 

TCA a ROI 

 

Pojęcie ROI łączy się z jeszcze jednym skrótem, a mianowicie TCA (Total Cost of Automation). Odnosi się on do całkowitych kosztów posiadania robota. Na TCA składają się koszty bezpośrednie, pośrednie i utraconych korzyści. O całkowitych kosztach automatyzacji piszemy tutaj.

 

Dlaczego istotne jest mierzenie ROI we wdrożeniach RPA? Czy warto liczyć ROI we wdrożeniach RPA? 

Niezależnie od tego, czy chodzi o zaoszczędzone złotówki i godziny, czy o zadowolenie klientów, kalkulacja zwrotu z inwestycji jest niezbędna, by udowodnić wartość robotyzacji i podjąć świadomą decyzję o jej wdrożeniu. Zwłaszcza, że poszczególne działy firmy mogą różnie reagować na dane rodzaje ROI, o czym także należy pamiętać szukając poparcia dla RPA. Jeśli poszukujesz pomocy w tym zakresie, zapraszamy serdecznie do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy mogą ocenić, czy istnieje potencjał do automatyzacji oraz oszacować zwrot z ewentualnej inwestycji.