/ We know how

DMP (Data Management Platform) – czym jest platforma do zarządzania danymi oraz do czego tak właściwie jest potrzebna?

Choć oczywistym jest, że rzetelne dane mają w przypadku organizacji kluczowe znaczenie (m.in. dla efektywności kampanii marketingowych i budowania przewagi konkurencyjnej), to same surowe informacje niewiele wnoszą. Sekret tkwi w umiejętności ich sortowania i konwertowania na użyteczną formę. W osiągnięciu tego celu pomocne mogą okazać się platformy do zarządzania danymi.

 

 

Czym jest DMP (Data Management Platform)?

 

DMP (Data Management Platform) to ujednolicona platforma do pozyskiwania, przechowywania, grupowania i aktywowania danych z dowolnego źródła – online, offline, mobilnego i innych. Jest podstawą marketingu opartego o Big Data i pozwala firmom uzyskać unikalny wgląd w swoich klientów. Z dobrodziejstw DMP korzystać mogą profesjonaliści i organizacje z każdej branży na całym świecie.

 

 

Co warto wiedzieć o działaniu DMP?

 

Marketingowcy i agencje korzystają ze wsparcia Data Management Platform companies, aby identyfikować i klasyfikować odbiorców treści oraz gromadzić dodatkową warstwę danych na ich temat pochodzących z różnych źródeł. Te wglądy pozwalają im dotrzeć do osób o podobnym profilu, poszerzając tym samym grono potencjalnych klientów. Kolejny krok to stworzenie kampanii marketingowej w oparciu o pozyskane dane, dzięki którym dotrze ona do właściwych odbiorców w odpowiednim czasie i na preferowanym przez nich urządzeniu.

 

 

Jak dzielone są dane w Data Management Platform i w jaki sposób DMP buduje listę odbiorców?

 

DMP zbiera dane z różnych źródeł, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Do tych pierwszych należą programy typu ERP czy CRM z oraz kanały zarządzane przez firmę, takie jak strony internetowe lub skrzynki pocztowe. W przypadku drugiej opcji Data Management Platform może połączyć się z zewnętrznymi partnerami bądź brokerami baz danych.

 

Po zebraniu potrzebnych informacji platforma do zarządzania danymi organizuje je w taki sposób, aby zbudować indywidualne profile klienta, zwykle z zachowaniem anonimizacji. W oparciu o dostępne rekordy, marketingowcy tworzą zbiór zasad odnoszących się do określonego typu odbiorcy oraz jego aktywności, takiej jak odwiedziny strony internetowej czy kontakt z call center.  Łączą oni również w grupy profile, które mają wspólne atrybuty (np. wszyscy mężczyźni powyżej 40 roku życia z centralnej Polski, którzy używają iPhone’a). Dzięki temu konkretni odbiorcy będą otrzymywać te same wiadomości marketingowe.

 

 

Zalety i wady posiadania platformy do zarządzania danymi

 

Jak każde z rozwiązań, które umożliwiają zarządzanie danymi czy real-time bidding (w tym DSP i SSP),  platformy DMP posiadają zarówno mocne, jak i słabe strony.

 

Do ich zalet z pewnością należą:

 

  • Unifikacja danych

Dzięki DMP nie musisz martwić się rozproszonymi danymi. Niezależnie od ich rodzaju możesz ujednolicić wszystkie zebrane elementy, a następnie utworzyć segmenty i wykorzystać je do opracowania skutecznych kampanii marketingowych dla twojej organizacji.

  • Monetyzacja i aktywacja danych

Jest to niewątpliwie jedna z najważniejszych zalet DMP, która wyróżnia to rozwiązanie na rynku. Ujednolicenie danych i segmentowanie bazy odbiorców umożliwia bowiem realizację celów związanych z personalizacją, dynamiczną reklamą i kupowaniem mediów. Możesz nawet uciec się do sprzedaży aktywowanych grup docelowych brokerom.

  • Lepsza optymalizacja kampanii

Rekordy zbierane przez DMP z różnych źródeł pozwalają poprawić jakość i zwiększyć ilość informacji wykorzystywanych do segmentacji. Dzięki danym pochodzącym spoza firmy marketingowcy mogą kierować reklamy i kampanie do większej liczby odbiorców, zwiększając zasięg działań prospectingowych. Wykorzystywane jest również przy tym modelowanie look-alike.

 

Do wad platform DMP należy z kolei zaliczyć:

 

  • Problemy związane z prywatnością

Data Management Platforms często przetwarzają dane osób trzecich, które pochodzą ze źródeł zewnętrznych. Nie jest to możliwe bez uprzedniej zgody, której uzyskanie może wiązać się z czasochłonną udręką.

  • Ryzyko pozyskania danych o niskiej jakości

Danym gromadzonym przez system nie można ślepo ufać. Ze względu na wstępnie ustawione reguły agregacji mogą się one bowiem okazać niedokładne czy niekompletne. Może to skutkować gromadzeniem nieaktualnych i nieistotnych informacji, które będą utrudniać skuteczną klasyfikację i segmentację odbiorców. Słabe wyniki generowane na podstawie danych o niskiej jakości zagrożą zaś strategiom marketingowym i kampaniom, które z nich wynikają.

  • Wyzwania związane z wdrożeniem i integracją

Chociaż platformy DMP oferują duże możliwości, sukces ich wdrożenia zależy od istniejących okoliczności. Dostępna technologia i zestaw umiejętności w danej firmie mogą bowiem nie być odpowiednie do integracji z tego typu systemami.

 

 

Wdrożenie DMP w przedsiębiorstwie

 

Jak już wspomnieliśmy, duże znaczenie dla implementacji DMP i czerpania korzyści z tego rozwiązania ma stan wyjściowy przedsiębiorstwa oraz obecność innych technologii wspomagających przetwarzanie danych (system ERP, Chmura czy nawet robotyzacja). Określenie dojrzałości technologicznej jest również niezbędne do tego, aby zbadać podstawy do wdrożenia i oszacować potencjalne zyski z niego płynące. Służymy pomocą w tym zakresie, zapraszamy więc serdecznie do kontaktu.