/ We know how

Digital Transformation (DX) – jak powinna wyglądać transformacja cyfrowa firmy?

Digital Transformation (DX), czyli cyfrowa transformacja przedsiębiorstwa, to proces wprowadzania zmian celem uzyskania większej wydajności i skalowalności oraz obniżenia kosztów. Może to być po prostu przejście z przestarzałych systemów na rozwiązania innych firm, które usprawnią codzienną pracę. Transformacje cyfrowe wymagają jednak najczęściej pewnego poziomu restrukturyzacji, aby możliwe było osiągnięcie konkretnych wyników biznesowych.  

 

 

Digital Transformation – czym jest oraz dlaczego ma znaczenie? Przykłady transformacji cyfrowej

 

W zależności od stopnia zaawansowania technologicznego, proces DX będzie wyglądał inaczej dla każdej firmy. Trudno więc wskazać jedną definicję, która odnosiłaby się do wszystkich przypadków. Bardzo często jednak Digital Transformation wiąże się z integracją technologii cyfrowej ze wszystkimi obszarami działalności biznesowej, której rezultatem są fundamentalne zmiany w sposobie funkcjonowania firmy, a więc i dostarczania wartości jej klientom.

 

Poza tym jest to swego rodzaju rewolucja kulturowa, która wymaga od organizacji ciągłego kwestionowania status quo, eksperymentowania i mierzenia się z niepowodzeniami. Czasami oznacza również odejście od długotrwałych procesów biznesowych na rzecz nowych praktyk, które dopiero się krystalizują.

 

Strategie transformacji cyfrowej będą więc obejmować np.:

 

Choć decyzja o transformacji tego typu może zapaść z rozmaitych powodów, dla wielu firm jest to po prostu kwestia przetrwania lub dogonienia konkurencji. W następstwie pandemii, zdolność organizacji do szybkiego reagowania na zakłócenia w łańcuchu dostaw i zmieniające się oczekiwania klientów stała się kluczowa. Wahania w popycie i podaży oraz nieprzewidywalne zachowania konsumentów przyczyniły się bowiem do załamania zautomatyzowanych systemów produkcyjnych.

 

 

Dlaczego istotna jest inwestycja przedsiębiorstwa w transformację cyfrową?

 

Pomijając aspekt utrzymania się na powierzchni, Digital Transformation oferuje szereg korzyści dla biznesu, takich jak:

 

  • stabilniejsza infrastruktura sieciowa,
  • zwiększone możliwości wizualizacji danych,
  • wyższa wydajność,
  • niższe koszty przy wysokim wskaźniku ROI,
  • nowoczesne architektury i modele biznesowe.

 

 

Jakie są trendy w Digital Transformation?

 

Przyglądając się możliwościom, jakie oferuje cyfrowa transformacja, warto sprawdzić zarówno nowinki technologiczne, jak i utrzymujące się trendy. Oto, co będzie królować w tym departamencie w 2022 roku.

 

Hiperautomatyzacja

Nie ma wątpliwości, że praktyka integrowania automatyzacji w każdym możliwym aspekcie operacji biznesowych będzie podstawą cyfrowej transformacji. Jest to bowiem najprostszy sposób na osiągnięcie skalowalności, zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów.

 

Cyberbezpieczeństwo

Wraz z pojawieniem się na rynku urządzeń 5G i IoT, cyberbezpieczeństwo nareszcie stało się integralną częścią operacji biznesowych, a więc i transformacji cyfrowej.

 

Rozwój sztucznej inteligencji

U podstaw hiperautomatyzacji, będącej siłą napędową transformacji cyfrowej, leży sztuczna inteligencja. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że większość systemów i technologii przyjętych w ramach DX to rozwiązania AI. Sztuczna inteligencja może wspomóc m.in. cyberbezpieczeństwo, prognozowanie biznesowe, marketing i obsługę klienta. Eksperci podają że rynek ten rośnie z każdym rokiem o 54% i prognozują, że potrwa to kolejne trzy lata.

 

Zwinność

Rosnące obawy związane z cyberatakami powodują również zwrócenie się ku metodyce agile. Pomijając kwestię bezpieczeństwa, może ona sama w sobie stanowić podstawę wielu transformacji cyfrowych.   

 

Narzędzia low-code

Wiele narzędzi stosowanych przez firmy podczas transformacji cyfrowej jest określanych jako „low-code” lub „no-code”. Są to rozwiązania, które pozwalają budować złożone systemy bez większego doświadczenia w kodowaniu. Mogą być one skutecznym sposobem na rozpoczęcie podróży w kierunku cyfrowej transformacji, biorąc pod uwagę, że duża liczba organizacji jest mocno nastawiona na ten model.

 

Wzrost budżetów IT

W 2022 będzie można również zaobserwować wzrost w budżetach IT. Wynikać on będzie z tego, że firmy coraz częściej odchodzą od systemu pudełkowego na rzecz oprogramowania dedykowanego, które jest znacznie droższe.

 

Demokratyzacja danych

Data democratization obiecuje przyszłość, w której każdy (nie tylko specjalista IT) będzie mógł swobodnie analizować dostępne dane i wyciągać samodzielne wnioski. Wraz z rozwojem rozwiązań low-code, które umożliwią realizację tej wizji, będzie to jeden z najważniejszych aspektów postępującej cyfrowej transformacji.

 

Jak powinna wyglądać strategia transformacji cyfrowej? Kto powinien być za nią odpowiedzialny?

Chociaż presja towarzysząca przeprowadzeniu procesu DX jest często ogromna, liderzy biznesowi powinni wystrzegać się działania bez jasno ustrukturyzowanego planu. Jak zauważa Piotr Beńke z IBM, kluczowa jest również współpraca na różnych poziomach organizacji:

 

Transformacja cyfrowa dotyczy zmiany modeli funkcjonowania przedsiębiorstw, więc wiodąca rola CEO wydaje się naturalna. Z drugiej strony, jeżeli nie ma wsparcia CIO, nowych pomysłów i aktualizacji wiedzy na temat możliwości technologicznych, trudno będzie mówić o efektywnej transformacji cyfrowej.

 

Nawet jeśli nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za podejmowane decyzje, przedstawiciel działu IT powinien więc pełnić rolę doradczą i dbać o realizację niezbędnych ze strategicznego punktu widzenia kroków. Te ostatnie obejmują:

 

  • zdefiniowanie wartości biznesowej (dlaczego opłaca się przeprowadzić proces transformacji cyfrowej),
  • przygotowanie pracowników na przeskok kulturowy,
  • wdrożenie metody małych kroków (rozpoczęcie od małej, lecz wpływowej zmiany),
  • wybór technologii pod kątem długoterminowej skalowalności,
  • zaznajomienie się z głosem ekspertów i/lub poszukanie partnerów z podobną wizją,
  • bieżące zbieranie feedbacku i wprowadzanie ulepszeń,
  • skalowanie zaimplementowanych zmian.

 

Masz pytania co do tego, jak powinna wyglądać strategia cyfrowej transformacji twojej firmy? Napisz do nas, a na pewno się odezwiemy.