/ We know how

Demokratyzacja IT – czy to przyszłość?

Choć w Polsce temat demokratyzacji IT dopiero zaczyna zyskiwać na popularności, to nie da się ukryć, że skoki w innowacjach technologicznych w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, przetwarzanie w Chmurze i robotyka oprogramowania stają się faktem. Umożliwiają one firmom szybsze niż kiedykolwiek skalowanie procesów i redukcję barier spowodowanych przez infrastrukturę lub koszty. A przy tym są potężnymi czynnikami demokratyzującymi w biznesie.

 

 

Na czym polega tworzenie rozwiązań informatycznych bez działu IT?

 

Dzięki chatbotom bazującym na uczeniu maszynowym, nawet startupy mogą dostarczyć spersonalizowane doświadczenia i zapewnić wyjątkową obsługę klienta, aby budować głębsze relacje z użytkownikami swoich produktów czy odbiorcami usług. Nie wspominając już o uwolnieniu potencjału swoich pracowników, którzy mogą stworzyć „robota” wykonującego część zadań za nich i pozwalającego oszczędzić mnóstwo cennego czasu.

Dokąd zmierza świat, w którym niemal każdy ma dostęp do zaawansowanej technologii stanowiącej integralną część jego życia i co z tego wynika? Na to pytanie próbuje odpowiedzieć poniższy artykuł.

 

 

Czym tak naprawdę jest demokratyzacja IT

 

W wąskim ujęciu, demokratyzacja IT odnosi się do szybko postępującego procesu, w wyniku którego technologia staje się bardziej dostępna dla coraz większego grona ludzi. Innymi słowy, nowinki techniczne, wzbogacone między innymi o ulepszone user experience, umożliwiają osobom spoza branży swobodne korzystanie z produktów i usług technologicznych.

Na tym jednak nie koniec. Cytując profesora w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH, Andrzeja Sobczaka, demokratyzacja IT to również  „podejście w którym osoby z jednostek biznesowych (Citizen Developers) – bez udziału działu IT (lub z jego minimalnym zaangażowaniem) tworzą (pół)profesjonalne rozwiązania informatyczne wykorzystywane następnie w ich codziennej pracy. Na demokratyzację IT składa się m. in.: demokratyzacja analityki danych oraz demokratyzacja robotyzacji procesów biznesowych”.

 

 

The future of work, czyli możliwości, które otwiera demokratyzacja

 

W takim rozumieniu tematu, gdy w grę wchodzi realne zaangażowanie się członków danej organizacji w tworzenie nowych technologii, proces ten pozwala także na wdrożenie kultury innowacji oraz interdyscyplinarności w podejściu do problemów w firmie.

Co więcej, kiedy technologia jest tworzona przez ludzi i dla ludzi, jej nadrzędnym celem nie jest tylko poprawa wyników biznesowych, lecz i jakości pracy oraz życia. Idąc za tym, roboty programowe pozwalają na przyszłość, w której pracownicy będą uwolnieni od back office’u i żmudnych zadań, które nie wymagają wyobraźni, ani nie dają poczucia spełnienia czy prawdziwego celu.

Wreszcie, znaczenie demokratyzacji będzie rosnąć również dlatego, że deweloperów ciągle brakuje, a stawki za ich pracę są coraz wyższe. Otwartość na czerpanie z możliwości, jakie oferuje ten proces może zatem już wkrótce przełożyć się na zdecydowaną przewagę konkurencyjną.

 

 

Na czym polega demokratyzacja robotyzacji procesów

 

Jak podaje Andrzej Sobczak, w ciągu ostatnich 5 lat nastąpił fenomenalny rozwój narzędzi pozwalających na bezpieczną, skalowalną demokratyzację IT.

Dla przykładu, dzięki zastosowaniu rozwiązań Robotyzacji Procesów Biznesowych, czyli Robotic Process Automation (RPA), biznes może zacząć samodzielnie tworzyć swoje pierwsze roboty programowe, które będą naśladować powtarzalne i monotonne działania wykonywane obecnie przez użytkowników, robiąc to wiele razy szybciej i przy tym znacznie rzadziej się myląc. Pozwoli to pracownikom skoncentrować się na bardziej wartościowych działaniach i „uwolnić się” nieco od działów IT, które co prawda często oferują wsparcie, ale ze względu na ograniczone moce przerobowe nie są w stanie go dostarczyć w sensownym terminie. To samo tyczy się liderów innowacji.

 

Tego typu „robot” to tak naprawdę cyfrowy pracownik działający na interfejsie użytkownika. Jego wdrożenie nie wymaga zatem zmiany w istniejących już rozwiązaniach IT, zaś doskonale sprawdzi się on w prototypowaniu innowacyjnych produktów czy usług.

 

 

Korzyści i blokery

 

Dr hab. Andrzej Sobczak w swojej prelekcji na Festiwalu Cyfryzacji zauważył także, że demokratyzacja IT:

 

  • zapewnia szybką możliwość wprowadzenia innowacyjnych produktów i usług,
  • poprawia Employee Experience i pokazuje pracownikom jedną z możliwych ścieżek rozwoju,
  • zmienia kulturę organizacyjną firmy na bardziej innowacyjną,
  • daje działom biznesowym możliwość „wyzwolenia się” od zależności od działów IT przy jednoczesnym rozwoju części systemów informatycznych,
  • oferuje możliwość szybkiego wygenerowania oszczędności biznesowych.

 

Należy jednak pamiętać o przeszkodach związanych z brakiem zgodności tworzonych rozwiązań z korporacyjnymi standardami IT czy wymogami prawnymi. Wyzwaniami mogą okazać się na przykład problemy z zapewnieniem bezpieczeństwa tworzonych rozwiązań czy zwiększeniem ich skalowalności oraz wydajności, jak i samą ich dalszą rozbudową. Nie bez znaczenia są też braki w dokumentacji.

 

 

Rola i bolączki działów IT

 

Choć demokratyzacja niesie za sobą wiele korzyści i szans, może również prowadzić do wykwitu „domorosłych” ekspertów IT. Jest ona także wyzwaniem dla osób kierujących działami IT, które powinny zastanowić się, jak odpowiednio „sprzedać” wartość, którą oferują, zapewniając przy tym produktywność i korzyści biznesowe. W obliczu oczekiwań konsumenckich, które często sprowadzają się do tego, że dostarczane rozwiązanie ma działać i być przyjemne w użytkowaniu, może być ona teraz mimo wszystko większa niż kiedykolwiek wcześniej. Będzie to jednak miało miejsce tylko wtedy, gdy działy te będą same dotrzymywać tempa technologicznym zmianom.

 

Jeśli zastanawiasz się jak uwolnić moc demokratyzacji bez potykania się o powyższe ograniczenia lub zależy Ci na tym, aby zwiększyć cyfrową dojrzałość swojej firmy bądź też rozważasz ścieżkę rozwoju w kierunku RPA czy po prostu chcesz podnieść swoje kompetencje informatyczne, skontaktuj się z nami. Chętnie podzielimy się swoim doświadczeniem i zastanowimy się razem z Tobą, jakie rozwiązanie będzie najbardziej optymalne w przypadku Ciebie i Twojej organizacji.