/ We know how

AI vs IA – największe różnice między Artificial Intelligence a Intelligent Assistance

Czy znasz może film fantastycznonaukowy z 1968 roku w reżyserii Stanley’a Kubricka, zatytułowany „2001: Odyseja Kosmiczna” lub książkę Arthura C. Clarke’a o tym samym tytule? Jeśli tak, to zapewne zapadł ci też w pamięć komputer Hal 9000, najbardziej zaawansowany projekt Sztucznej Inteligencji, wyposażony w intelekt i system emocjonalny na poziomie człowieka. Wynikiem otrzymania sprzecznych poleceń, które starał się jak najlepiej zinterpretować, zabił prawie wszystkich członków załogi statku Discovery One, gdzie pełnił funkcję kontrolera.  Przetrwał jedynie dowódca, któremu udało się wyłączyć wyższe funkcje Hal’a.

 

Rzeczywistość jest o wiele bardziej prozaiczna, ale i optymistyczna. Choć taka forma Sztucznej Inteligencji jest daleka do osiągnięcia, nie należy się również obawiać buntu maszyn. Człowiek coraz lepiej radzi sobie bowiem z robotami software’owymi, w tym wszelkiego rodzaju asystentami wspomaganymi uczeniem maszynowym. Wysyp nowych technologii tego typu może jednak powodować, że coraz trudniej jest je od siebie odróżnić. Śpieszymy zatem z pomocą i wyjaśnieniami, dzisiaj w zakresie AI vs IA.

 

 

AI (Artificial Intelligence) vs IA (Intelligent Assistance) – czym się różnią? AI czy IA – co lepsze dla przedsiębiorstwa?

 

Sztuczna inteligencja (SI lub AI) i tzw. inteligentne systemy wspomagania (IA) stanowią dwie strony tego samego medalu, które odróżnia sposób, w jaki użytkownicy korzystają z obu technologii. Pod pewnym względami będą to więc bardzo podobne do siebie rozwiązania, zaś pod innymi – niezwykle odmienne.

 

Krótko mówiąc, maszyny AI odtwarzają i naśladują zachowania ludzi, podczas gdy rozwiązania IA mają za zadanie pomagać tym ostatnim. Idąc dalej tym tropem, SI rozwija możliwości kognitywne tzw. inteligentnych agentów, którzy funkcjonują w ramach wstępnie zdefiniowanych parametrów. Ich zdolności mierzone są zaś przez pryzmat tego, jak radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, nauką nowych rzeczy czy przetwarzaniem języka naturalnego oraz wykorzystywane przez IA w służbie ludzkości.

 

Jeszcze bardziej upraszczając, termin „Intelligent Assitance” odnosić będzie się więc do wszystkich technologii stworzonych przez człowieka na jego użytek i działających według wyznaczonych przez niego wytycznych. Określenie „Artificial Intelligence” obejmuje zaś rozwiązania zaprojektowane przez ludzi i korzystające z dostarczonych przez nich danych do tego, aby wydedukować, jakie działania są im potrzebne i je wdrożyć bez udziału osób trzecich.

 

Dylematy spod znaku „AI vs IA” (czy „IA vs AI”) często nie będą mieć więc racji bytu, zwłaszcza gdy pojawi się kolejny wspólny mianownik, taki jak na przykład inteligentna automatyzacja. W niektórych firmach „wystarczą” bowiem rozwiązania spod znaku Intelligent Assistance (dedykowane aplikacje, rozpoznawanie głosu, rozsuwane drzwi, kontrola temperatury czy urządzenia  IoT). Inne przedsiębiorstwa skorzystają zaś na tym, jeśli pójdą o krok dalej i rozszerzą ich podstawowy silnik. AI może zatem zasilać IA, zaś IA być częścią AI.

 

W podjęciu decyzji odnośnie tego, w jaką technologię czy technologie inwestować na dany moment nie bez znaczenia będą posiadane i planowane w organizacji innowacje (takie, jak na przykład Chmura). W przypadku automatyzacji i robotyzacji niezbędne będzie wcześniejsze sprawdzenie ich opłacalności. Jeśli zaś tego typu rozwiązania zostały już wdrożone, można wykorzystać je do wykrycia procesów biznesowych, które również pomoże ustalić, czy dalsze „inteligentne” usprawnienia będą wskazane.

 

Sprawdź również teksty na pokrewne tematy:

Automatyzacja vs AI

Rozszerzona inteligencja

Demokratyzacja IT

 

 

Czy IA to rzeczywiście rewolucja? Czy aktualne IA to przyszłościowe rozwiązanie?

 

Jeśli chodzi o samą koncepcję, Intelligent Assistance nie jest niczym nowym. Można by się nawet pokusić o stwierdzenie, że prapoczątki tego typu wsparcia sięgają aż do momentu, w którym wynalezione zostało… koło. Jest ono w końcu dziełem człowieka (stworzonym po to, by mu pomóc), a zarazem jedną z pierwszych form technologii.

 

Czy jednak IA to rozwiązanie przyszłościowe? Oczywiście, jeśli tylko będzie napędzane uczeniem maszynowym. W końcu już dziś możemy rozmawiać z obiektami w naszych domach, które rozpoznają głosy, rozumieją pytania, a nawet i przewidują potrzeby. Giganci cyfrowi (Amazon, Apple, Google i Microsoft) będą więc kontynuować walkę o najlepszy human interface w dobie 5G. Powinni również zadbać o to, aby użytkownicy tych rozwiązań mieli poczucie, że nie stanowią one zagrożenia dla ich prywatności.

 

 

Które rozwiązania IA są aktualnie najpopularniejsze?

 

Od jakiegoś czasu prym w obszarze IA wiodą asystenci głosowi. Do najpopularniejszych z nich należą oczywiście Siri, Alexa i Google Assistant. Choć wciąż brzmią jak roboty i daleko im jeszcze do filmowych wyobrażeń, zakres ich umiejętności stale się poszerza. Oprócz inicjowania połączeń, czytania książek i umawiania spotkań, potrafią między innymi zlokalizować zagubione urządzenia, sprawdzić warunki na drodze czy zrobić zakupy online. Alexa wykazuje się nawet poczuciem humoru!

 

Największym obszarem do pracy, jeśli chodzi o asystentów głosowych są natomiast dialogi z użytkownikami. Próbują oni co prawda interpretować kontekst i szukać odpowiedzi w oparciu o bazę danych, która powstała w wyniku wcześniejszych interakcji, lecz w większości przypadków jest to nadal dalekie od perfekcji, oferując duże pole do popisu dla usprawnień Machine Learningowych. Narzędzia typu Google Duplex pozostają jednak dowodem na to, że ambicje amerykańskich przedsiębiorstw informatycznych są w tym zakresie bardzo duże.